Västerbotten håller sig i världsklass när det kommer till digital uppkoppling. Nu vill AC-Net tillsammans med Umeå Energi, Region Västerbotten, Skellefteå Kraft och företagarna i Västerbotten ta det ett steg längre.
– Vi ska använda det här nätet ännu mer som en hävstång för vår regionala utveckling, säger Mikael Berglund, styrelseordförande Umeå Energi.
Ett konkret exempel där den digitala uppkopplingen lett till en betydande utvekling av en liten kommun är Datakompisen i Dorotea. Det startades 2005 av tre personer som satt och tog emot samtal från egna kunder med dataproblem. Tack vare att ett bra bredband gjorde det möjligt med kommunikation med resten av Sverige, Norge, Finland och Danmark kunde företaget växa snabbt.
– Idag sysselsätter vi någonstans mellan 60 och 70 personer. I en kommun med omkring 3000 medborgare är vi en stor arbetsplats. Vi är Doroteas näst största privata arbetsgivare. Utan bredband hade vi inte varit det, då hade vi kanske suttit i Umeå. En arbetsplats med 60-70 anställda är inget speciellt i en stad som Umeå, men däremot i Dorotea, menar Ullrik Norberg, vd Datakompisen.
Förutom att en god uppkoppling lett till att företaget gått bra har det även påverkat Dorotea kommun positivt. Ullrik Norberg berättar att sedan de satte igång med Datakompisen har ungdomsarbetslösheten i kommunen procentuellt sett blivit den lägsta i hela Västerbotten.
– Förra året var det dessutom första gången på över 10 år som Doroteas befolkning inte minskade utan istället ökade, säger Norberg.
– Vi behöver se mer av sådana exempel, menar Mikael Berglund.
Det är han inte ensam om att tycka. Därför har nu ägarna till AC-Net, det vill säga Region Västerbotten, Skellefteå Kraft, Umeå Energi och även företagarna i Västerbotten precis påbörjat arbetet med att ta fram en utvecklingsplan för stärkt regional samverkan.
– Ett viktigt steg som jag ser det är att vi genom ett samarbete inom och mellan kommunerna kan ha en organisation för nätövervakning, kundservice och felavhjälpning. När någon har ett problem, när som helst, ska man kunna ringa ett nummer och där ska någon finnas som kan hjälpa till och till och med kunna skicka ut en servicetekniker att laga ett fel. Idag har man givetvis jourkedjor och annat, men i framtiden måste man höja den här nivån till att vara mer professionellt organiserat, säger Berglund.
Om ett år, vid nästa Mötesplats Lycksele, hoppas de kunna presentera ett konkret förslag på hur en sådan samverkan kring digital uppkoppling ska gå till och hur det ska se ut.
– Det kommer att ställa krav på förändringar men jag tror att vi har en oerhörd vinst att vänta om vi klarar av den här resan, menar Berglund.
Mikael Berglund, Umeå Energi. Foto: Patrick Trägårdh