PRV blir samarbetspartner till Mötesplats Lycksele

13 maj, 2016

PRV, patent och registreringsverket, ansluter sig till Mötesplats Lyckselefamiljen och blir en aktiv part i utvecklingen av Västerbottens mest kreativa mötesplats. På Mötesplats Lycksele deltar Charlott Galant, PRV:s särskilt ansvariga för Västerbotten, med kollegor för att i dialogforumet på eftermiddagen den 1 juni diskutera immateriella tillgångar och hur norra Sverige kan stärka sin konkurrenskraft.

 

Vilka är PRV och vad sysslar ni med?

Vi är den myndighet som informerar om och ger ensamrätt till immateriella tillgångar så som varumärken, utseenden och tekniska lösningar.

 

Vad betyder immateriella tillgångar egentligen?

Immateriella tillgångar är sådana ofta värdefulla tillgångar som finns i ett företag men som man inte kan ta på. Till exempel kundregister, företagshemligheter, know how eller varumärken.

 

Varför är PRV med på Västerbottens stora kraftsamling Mötesplats Lycksele?

Vi ser att det föds mängder av idéer och företag här och det är just dessa som behöver veta mer om hur de skyddar sina idéer och tar hand om tillgångarna.

 

Vad kommer ni att göra på Mötesplats Lycksele?

Vi vill träffa så många företagare, politiker och aktörer som arbetar med att stödja företag som möjligt för att prata om betydelsen av företagens immateriella tillgångar. Vi kommer även att vara en samarbetspart på det diskussionsforum som arrangeras på eftermiddagen den 1 juni där vi hoppas att ni vill diskuterar hur företag kan använda sina immateriella tillgångar för att öka sin konkurrenskraft och vilket stöd de behöver för att göra detta på bästa sätt.

 

Vad kan PRV göra för att förstärka den regionala utvecklingen?

En av våra målgrupper är små och medelstora företag, alltså upp till 249 anställda. Detta inbegriper väldigt många företag och genom att öka kunskapen om hur man tar hand om sina immateriella tillgångar ökar konkurrenskraften hos företagen. Dels vet de vad de har ensamrätt till och kan göra business på och dels undviker de att inkräkta på andras rättigheter.

 

Ge tre snabba tips för hur Västerbotten kan jobba med att förstärka sitt varumärke

Ja, det första är att bestämma sig för vad man vill att folk ska förknippa varumärket med och vilka förväntningar de ska ha när de läser ordet Västerbotten. Se till att ni särskiljer er, så att man inte blandar ihop er med något annat (tänk röda kaffeförpackningar, det finns flera stycken. Det finns bara en lila…). Personligen tycker jag att den vilda naturen är ett starkt signum för norra Sverige, jag älskar den!

”När omställningen ökar takten behöver vi blir fler människor som väljer att leva i norra Sverige. Umeå har som största stad, och urban nod, mycket att erbjuda. Det gör att vi tar ledartröjan när vi flyttar fram positionerna för Västerbotten.”

Thomas Hansen, kommunikationsdirektör Umeå kommun

”Sparbanksstiftelsen Norrland bär på en viktig uppgift: att främja sparande och bidra till en positiv utveckling i Västerbotten. Vi stödjer projekt och unga människor som gör vår region bättre och mer hållbar. Att delta i Mötesplats Lycksele ger oss möjligheten att visa hur vi kan göra skillnad tillsammans. Det handlar om att skapa starka och hållbara samhällen för framtiden. Genom att dela med oss av våra erfarenheter och hitta nya vägar för samarbete, ser vi fram emot att tillsammans accelerera den gröna omställningen. Tillsammans kan vi bygga en ljusare framtid för vår region.”

Frida Anundsson, vd Sparbanksstiftelsen Norrland

selfie
14
jun
2024

Se föreläsningarna från årets mötesplats 2024

Skärmavbild 2024-05-27 kl. 10.32.27
27
maj
2024

Träffa företagarna som är föregångare på plats vid Mötesplats Lycksele

Rulla till toppen