PRV, patent och registreringsverket, ansluter sig till Mötesplats Lyckselefamiljen och blir en aktiv part i utvecklingen av Västerbottens mest kreativa mötesplats. På Mötesplats Lycksele deltar Charlott Galant, PRV:s särskilt ansvariga för Västerbotten, med kollegor för att i dialogforumet på eftermiddagen den 1 juni diskutera immateriella tillgångar och hur norra Sverige kan stärka sin konkurrenskraft.
Vilka är PRV och vad sysslar ni med?
Vi är den myndighet som informerar om och ger ensamrätt till immateriella tillgångar så som varumärken, utseenden och tekniska lösningar.
Vad betyder immateriella tillgångar egentligen?
Immateriella tillgångar är sådana ofta värdefulla tillgångar som finns i ett företag men som man inte kan ta på. Till exempel kundregister, företagshemligheter, know how eller varumärken.
Varför är PRV med på Västerbottens stora kraftsamling Mötesplats Lycksele?
Vi ser att det föds mängder av idéer och företag här och det är just dessa som behöver veta mer om hur de skyddar sina idéer och tar hand om tillgångarna.
Vad kommer ni att göra på Mötesplats Lycksele?
Vi vill träffa så många företagare, politiker och aktörer som arbetar med att stödja företag som möjligt för att prata om betydelsen av företagens immateriella tillgångar. Vi kommer även att vara en samarbetspart på det diskussionsforum som arrangeras på eftermiddagen den 1 juni där vi hoppas att ni vill diskuterar hur företag kan använda sina immateriella tillgångar för att öka sin konkurrenskraft och vilket stöd de behöver för att göra detta på bästa sätt.
Vad kan PRV göra för att förstärka den regionala utvecklingen?
En av våra målgrupper är små och medelstora företag, alltså upp till 249 anställda. Detta inbegriper väldigt många företag och genom att öka kunskapen om hur man tar hand om sina immateriella tillgångar ökar konkurrenskraften hos företagen. Dels vet de vad de har ensamrätt till och kan göra business på och dels undviker de att inkräkta på andras rättigheter.
Ge tre snabba tips för hur Västerbotten kan jobba med att förstärka sitt varumärke
Ja, det första är att bestämma sig för vad man vill att folk ska förknippa varumärket med och vilka förväntningar de ska ha när de läser ordet Västerbotten. Se till att ni särskiljer er, så att man inte blandar ihop er med något annat (tänk röda kaffeförpackningar, det finns flera stycken. Det finns bara en lila…). Personligen tycker jag att den vilda naturen är ett starkt signum för norra Sverige, jag älskar den!